søndag 19. september 2010

Mallorca

Endelig, etter en kald og dårlig sommer, kom den uken som har holdt motivasjonen min oppe. Jeg og samboern skulle til Mallorca for å lade opp batteriene i 1 hel uke! Ferien bestillte vi allerede i juni, så har hatt hele sommeren til å glede meg til dette!

Og gjett om det svarte til mine forventninger. Tiltross for at det var ferie og avslapping, kunne jeg jo ikke ta HELT fri. Så, med meg på solsengen var denne snertne boken!
Overraskende nok var den lettlest og interessang. Jeg tok meg selv i å sitte å nikke og si meg enig i mye av det som ble skrevet om. Samtidig hvor langt vi har kommet på bare ett år? På side 20 skrives det om av en løsning på kopiering og fuks ved oppgaveskriving kan være å anskaffe programvare som avslører dette. Jeg lurer i den forbindelse på om det ikke er slik, at det er laget et nettsted for lærere, der all publisert tekst søkes gjennom, og du som lærer kan skrive inn spesielle avsnitt for å avsløre fuks. Eller om det nå er jeg som er på villspor, anyone?
Vell, nå skal jeg hive meg rundt å sette en pizzadeig, før jeg skal sette på en god søndagsfilm! Håper alle har hatt en fin uke/helg! :-)

5 kommentarer:

  1. Godt at du likte boka (og turen til Mallorca).
    Det finnes tekniske løsninger mot plagiering, men kan du tenke deg andre mer offensive tiltak, f. eks. knyttet til utforming av oppgavene?

    SvarSlett
  2. Heisann:) sitter selv nå på Mallorca og leser ivrig på IKT pensum. Har selv opplevd at det ofte er nok å google en setning du er usikker på om er kopiering eller ikke. Ofte er det lett å se hva som er elevens språk og hva som du mistenker er ren klipp og lim fra internett. Vet ikke om det er et spesifikt nettsted for lærere, men mener jeg har hørt om et program som avdakker plagiat som du prater om.

    Har en super helg i finværet:) Vi ses på neste samling!

    SvarSlett
  3. Thomas: Det eneste jeg kommer på nå er at man må tydeliggjøre at kopiering/avskriving må komme tydelig fram av oppgaven. Visst ikke kan dette regnes som juks, og dermed styrk på oppgaven.

    Elisabeth: Helt enig, tror nok det er lett å se om det er avskrift eller ikke dersom du kjenner elevene dine. Mener å ha hørt at hvertfall HIBO bruker et program, der man kan sette inn setninger/avsnitt for å søke gjennom tidligere leverte oppgaver. Kos deg på Mallorca, så sees vi på neste samling ja! :-)

    SvarSlett
  4. Husker en gang da jeg var litt yngre enn i dag og skulle ut å leke med en klassekompis. Han var ferdig med leksa si og for at det skulle gå raskere skrev han den rett inn i boka mi. Merkelig nok kunne frøken gi tilbakemelding om at jeg måtte gjøre leksa mi selv. Hun hadde med en gang sett at det ikke var mi, men Morten si skrift. Så avsløring av plagiat v/ forfatteren var mye enklere før.

    SvarSlett
  5. Haha Øyvind! Ja, er rart det der at noenting var lettere før. Før vi måtte begynne å innføre PC i skolehverdagen..

    SvarSlett